دپارتمان دیجیتال مارکتینگ

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ

 

دیجیتال مارکتینگ

دنیای بدون ارتباطات آنلاین را تصور کنید! احتمالا این کار برای نسل هزاره‌ی ایران بسیار سخت و برای نسل Z غیرممکن است.

همه‌ی ما به اهمیت حضور کسب و کارها در دنیای آنلاین واقف هستیم. ما در گروه گسترش حضور کسب و کارها را در فضای آنلاین به یک حضور مفید و هدفمند  تبدیل می‌کنیم. هر روز با یک نگاه متفاوت همراه با آن‌ها وارد دنیای مجازی می‌شویم و کمک می‌کنیم که چگونه، در چه جایی، چطور و… فعالیت داشته باشند.

دقیقا در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ گروه گسترش چه می‌گذرد؟

بعد از مشاوره و شفاف شدن نیاز کسب و کار، استراتژی تبیین و برنامه‌ریزی انجام می‌شود. طراحی یا به روزرسانی وب سایت یا اپلیکیشن، تولید انواع محتوای متنی و یا بصری برای انتشار در بسترها (وب سایت،بلاگ،اپلیکیشن،شبکه های اجتماعی)، ورود به شبکه ‌های اجتماعی با توجه به نیازسنجی انجام شده یا بازبینی و درصورت لزوم تغییر در رویکرد‌ها و عملکرد طبق استراتژی، انجام سئو و بازاریابی در موتورهای جستجو، آنلاین و گوگل ادز، ایمیل و بازاریابی پیامکی و Push notification را تیم دیجیتال مارکتینگ انجام میدهد. ارائه‌ی گزارش فعالیت و آنالیز اطلاعات به کارفرما و تشریح پیشنهاد برای حل چالش‌ها و بهبود عملکرد از وظایف این دپارتمان است. برگزاری کمپین و مینی کمپین های متنوع بر بستر دیجیتال یا انحصارا در شبکه های اجتماعی از سایر کارهای این دپارتمان است

 

“دپارتمان دیجیتال مارکتینگ”

بازاریابی دیجیتال مجموعه ابزارها و فعالیت‌هایی‌ست که برای معرفی و ارائه‌ی محصول یا خدمت بر بستر دیجیتال بکار گرفته می‌شود.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  • وب سایت Website
  • بهینه سازی موتورهای جستجو SEO
  • بازاریابی محتوا Content Marketing
  • شبکه های اجتماعی Social Media
  • ایمیل مارکتینگ (بازاریابی از طریق پست الکترونیک)
  • تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)
  • بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
  • پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)
  • همکاری در فروشAffiliate Marketing))

وب سایت

مهمترین بخش دیجیتال مارکتینگ وب سایت است، و بسایت ها درگاه رسمی ارتباط کسب و کارها با مخاطبان خود هستند. کیفیت وب سایت بر نتایج پیش‌بینی شده تاثیر می‌گذارد. وجود وب سایت چه مزیتی برای کسب و کارها دارد؟

اعتبار

یکی از دلایل اصلی داشتن وب سایت برای کسب و کار شما افزایش اعتبار است. احتمالا در صنعت یا صنف شما چندین وبسایت وجود دارند که محصول یا خدمت شما را ارائه می‌دهند، یکی از راه‌های ایجاد تمایز شما داشتن وب سایتی‌ست که اطلاعات و محتوای دقیق درباره محصولات یا خدمات به مخاطب ارائه دهد.

نام تجاری

وبسایت کمک زیادی به ساخت برند شما می‌کند، پیشتر گفتیم وبسایت به کسب و کار شما اعتبار و مشروعیت می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید با نمایش کسب و کار خود با یک هویت مشخص و واقعی به مخاطب، مسیر تبدیل شدن به برند را برای خود هموار سازید.

دسترسی به سرنخ‌های فروش

شاید یکی از جذاب‌ترین دلایل داشتن وب سایت برای کسب و کار شما این باشد که می تواند شانس دریافت سرنخ‌های فروش را افزایش دهد. وقتی افراد به واسطه سرچ محصول یا خدمت مورد نیازشان به سایت شما میرسند، اطلاعات کامل و دقیق این امکان را می‌دهد که مخاطب به مشتری تبدیل شود و فروش افزایش پیدا کند. اگر محتوای وبسایت با کیفیت باشد ROI مثبت خواهد بود.

ترافیک ارگانیک

با داشتن یک وب سایت بهینه سازی شده در جستجوگرها، این شانس را دارید که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوید. به این معنی که وقتی افراد در جستجوی محصول یا خدمتی هستند ، این احتمال وجود دارد که وب سایت شما در نتایج نشان داده شود.

صرفه جویی در وقت شما و خدمات مشتری

مخاطبان و مشتریان به دلایل مختلفی با کسب و کارمورد نظر خود در طول ساعت کاری تماس می‌گیرند و سوالات، مشکلات و…خود را مطرح می‌کنند، اگر تماسی از دست برود چه اتفاقی می‌افتد؟ مخصوصا اگر تماس گیرنده یک مشتری ناراضی باشد! گاهی هم تماس‌ها به بخش‌های مختلف و غیرمرتبط وصل و نه تنها زمانی از پرسنل بابت پاسخگویی گرفته می‌شود بلکه در بسیاری از موارد راهنمایی یا پاسخ داده شده اشتباه است و نه تنها تماس‌گیرنده به جواب و نتیجه مورد نظر خود نمی‌رسد، به برند شما هم آسیب می‌رسد. یک وب سایت می‌تواند این تماس‌ها را کاهش داده و بهره‌وری داخلی را افزایش دهد. در عین حال، به مشتریان کمک می‌کند بدون اینکه نیازی به تماس داشته باشند، اطلاعات مفیدی را پیدا کنند که در نهایت تجربه کاربری بهتری را رقم خواهد زد.

به روز رسانی ها و اطلاعیه ها

از آنجا که وب سایت شما نامحدود در هر زمان در دسترس است، روزرسانی‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به سازمان آسان است. وب‌سایت بهترین راه برای به روز نگه‌داشتن اطلاعات شرکت و مخاطب نسبت به تغییرات است.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

به ساده‌ترین زبان، سئو (بهینه نمودن موتوهای جستجو) یعنی استفاده از کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار مورد نظر برای اینکه موتور جستجوی گوگل رتبه بهتری به وب سایت بدهد. سئو یعنی وضعیت سایت را به صورت مدون بهبود بخشیم و سایتی ایده آل داشته باشیم. گوگل به وب سایت‌ هایی که شرایط ایده آل دارند رتبه مناسبی اختصاص می‌دهد.

بازاریابی محتوا

یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در تمامی کسب و کارهایی که فعالیت آنلاین دارند و یا دارای وب سایت هستند بازاریابی محتوا است.

محتوای مناسب کمک می‌کند کاربر وارد سایت شود و احتمال اینکه به مشتری تبدیل شود را بالا می‌برد.

شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی یک روش از بازاریابی دیجیتال است که در آن از شبکه ‌های اجتماعی به منظور بازاریابی و معرفی بیشتر برند و محصول خود استفاده می‌کنیم. به واسطه‌ی تعاملی بودن شبکه‌ های اجتماعی این روش بازاریابی با دقت و وسواس بیشتری باید انجام شود.

مهمترین، محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین شبکه اجتماعی اینستاگرام است. اینستاگرام پر استفاده‌ترین شبکه اجتماعی است و در عین حال بهترین امکانات برای مارکتینگ و بازاریابی را در اختیار کاربران قرار داده است.

در اکثر کشورها کسب و کارهایی که قصد تبلیغ در اینستاگرام را دارند، با پرداخت هزینه در صفحه به اصطلاح (Feed) و به صورت پست‌های همیشگی اینستاگرام در صفحه قرار می‌گیرند. تنها تفاوت وجود لیبل (Sponsored) است. البته با پرداخت مقداری مبلغ بیشتر الگوریتم اینستاگرام تبلیغ را مجهز به دکمه CTA می‌کند که باعث افزایش بازدید می‌شود.

اما در ایران به دلیل تحریم‌های بانکی کسب و کارها قادر به استفاده از امکانات تبلیغاتی اینستاگرام نیستند. بیشتر تبلیغات در پیج‌های پربازدید و اینفلوئنسر مارکتینگ کاربرد دارد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال ایمیل به بانک اطلاعاتی کسب و کار شما توسط یک پلتفرم به منظور معرفی محصول و یا ارتقای فروش.

در ساختار ایمیل لازم است حتما گزینه لغو عضویت وجود داشته باشد تا مخاطبین در صورت عدم تمایل به دریافت ایمیل بتوانند ایمیل خود را از بانک اطلاعاتی شما حذف و بوسیله گزینه لغو عضویت، از دریافت ایمیل‌ها انصراف دهد.

بهترین نوع ایمیل مارکتینگ استفاده از محتوا و پیشنهادهای جذاب یا دعوت و ارسال فراخوان (Call To Action) است. با این روش می‌توان مشتریان زیادی جذب کرد.

لیموتس در نظرسنجی خود در خصوص میانگین نرخ تبدیل در ایمیل مارکتینگ به رقم ۱/۳۸ رسید یعنی در فرآیند ایمیل مارکتینگ از هر ۳۸ مخاطب ایمیل یک نفر مشتری شما می‌شود.

 اما در واقع ایمیل مارکتینگ با هدف نگهداشت مشتری انجام می‌شود نه برای جذب مشتری جدید. در این میان اگر مخاطب جدیدی جذب محصول یا خدمت شما شد باید موارد زیر را به طور کامل رعایت شود:

  • ارسال ایمیل خوش‌امدگویی برای آن مخاطب.
  • ارسال لینک دانلود مقالات یا آموزش های رایگان موجود در سایت شما.
  • ارسال ایمیل در زمان تخفیفات و یا در خصوص محصولات جدید.

در فرآیندهای زیر می‌توان از ایمیل مارکتینگ استفاده کرد:

  • ارسال فرم نظرسنجی.
  • ارسال اخبار مهم به صورت یک خبرنامه.
  • ارسال ایمیل برای اطلاع داشتن مشتری از تخفیف ها و پروموشن ها یا تخفیف در لحظه.

بازاریابی از طریق ایمیل با ایمیل های تبلیغاتی که اکثرا در پوشه اسپم میرود متفاوت است. بازاریابی ایمیلی برای فرآیندهای اطلاع رسانی انجام می‌گیرد اما در ارسال ایمیل انبوه تبلیغات بدون در نظر گرفتن بازار هدف و پرسونای مخاطب انجام و اکثرا بدون بازدید به پوشه اسپم منتقل می‌شود.

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی معنای کاملا مشخصی دارد. مجموعه فعالیت‌هایی که در بستر اینترنت برای آشنایی یا افزایش شناخت از برند، محصول یا خدمت انجام می‌شود. البته که تبلیغات در شبکه های اجتماعی، ویدئو مارکتینگ و حتی پوش نوتیفیکیشن از جمله تبلیغات آنلاین هستند اما، گوگل ادز، تبلیغات بنری یا CPC، تبلیغات کلیکی با PPC، تبلیغات  Nativeاز جمله مواردی هستند که در ایران به نام تبلیغات اینترنتی شناخته شده‌اند.

بازاریابی پیامکی

از این روش برای مخاطبین جدید و قدیمی بنگاه تجاری با هدف اطلاع رسانی و یا معرفی خدمات جدید و یا محصول یک شرکت به صورت ارسال یک پیامک بسیار کوتاه استفاده می‌شود.

این نوع بازاریابی هنوز تاثیر بالایی دارد به گونه ای که ۶۴ درصد از مصرف‌کنندگان مدرن در یک نظر سنجی بین‌المللی، عنوان کرده‌اند که فکر می‌کنند بیزنس‌ها باید بیشتر از پیام کوتاه استفاده کنند.

مزایای بازاریابی پیامکی

  • زمان‌بر نبودن: اکثر پیامک ها اگر در لیست سیاه نباشند در همان ۴ دقیقه نخست خوانده می‌شوند.
  • کم هزینه بودن : بازاریابی پیامکی نسبت به انواع دیگر بازاریابی بسیار کم هزینه است.
  • نتیجه قابل اندازه گیری بودن : خیلی زود می توان بازده یک کمپین ارسال SMS را ارزیابی کرد.

اس ام اس مارکتینگ مکمل ایمیل مارکتینگ است.

پوش نوتیفیکیشن

یک پیام جذاب است که به صورت مستقیم برای کاربران تلفن های همراه هوشمند در زمان بسته بودن صفحه تلفن ارسال می‌شود بدون داشتن اطلاعات تماس مخاطب. پوش نوتیفیکیشن ار جمله روش‌هایی‌ست که کاربر آگانه انتخاب می‌کند آن را دریافت کند یا خیر. یعنی کاربر امکان Off کردن گزینه دریافت پوش را دارد.

همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ که بهترین ترجمه آن “همکاری در فروش” است بدین معناست که شخص یا کسب و کار با ثبت نام در سایت و یا پلتفرم فروشگاهی، لینک یا نشانی اختصاصی خود را برای عرضه‌ی محصول بر بستر آن فروشگاه را دریافت کرده و بتواند در ویترین آن فروشگاه محصول یا خدمت خود را بفروشد.

از آن به بعد از هر خریدی که از طریق آن لینک انجام شود مبلغی به عنوان پورسانت به صاحب لینک توسط صاحب محصول، برند و یا خدمت پرداخت می‌شود.

این نوع بازاریابی در ایران مفهوم تقریبا جدیدی است که در حال حاضر توسط برخی وب سایت های فروشگاهی بزرگ در حال اجراست. کمپین‌ های فروش در این روش بسیار موفق هستند.